Jesteś tutaj
Zajęcia
1. WARSZTATY
Warsztat rozwoju kompetencji
Zbadanie i określenie rozwijanych kompetencji na początku i na zakończenie projektu z wykorzystaniem metodologii assessement center/ośrodka oceny. Każdy z uczestników otrzymuje informację zwrotną na temat poziomu obserwowanych kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych.
Społeczny odbiór zawodu lekarza
Zawód lekarza w społecznych opiniach i ocenach - badania i raporty, wizerunek lekarza i całej grupy zawodowej. Świadome i nieświadome oczekiwania względem lekarzy, stereotypy związane z zawodem i autorytet lekarza. Zaufanie do lekarzy – co je determinuje? Zawód lekarza - zawód zaufania publicznego.
Poznanie siebie – typy osobowości
Poznanie indywidualnego typu osobowości oraz zapoznanie się z innymi stylami funkcjonowania ludzi, rozwój kompetencji interpersonalnych dotyczących różnorodnych preferencji w zakresie: kierowania energią, zbierania informacji, podejmowania decyzji, planowania i organizowania pracy, komunikacji, motywacji oraz radzenia sobie ze stresem. Zwiększenie efektywności osobistej dzięki wykorzystaniu wiedzy dotyczącej rożnych preferencji osobowościowych MBTI.
Komunikacja werbalna
Aktywne słuchanie, techniki efektywnej komunikacji: rodzaje pytań, parafraza, odzwierciedlanie, klaryfikacja, podsumowywanie, dowartościowanie, dostosowywanie komunikatu do odbiory, bariery komunikacyjne. Język komunikacji.
Rola nastawienia i intencji a przebieg procesu komunikacji.
Komunikacja niewerbalna
Narzędzia służące komunikacji niewerbalnej: praca z głosem, z postawą – mowa ciała. Autoprezentacja – profesjonalny wizerunek w zawodzie lekarza, nadawanie i odbieranie sygnałów i informacji za pośrednictwem komunikatów niewerbalnych i ich interpretacja.
Wywiad medyczny z punktu widzenia psychologii wpływu społecznego
Model Calgary-Cambridge, inicjowanie wywiadu z pacjentem, struktura wywiadu, zbieranie informacji. Ekonomia zaufania i relacji, proces budowania zaufanej relacji. Wzbudzanie wewnętrznej motywacji do przejęcia odpowiedzialności za proces leczenia przez pacjenta
Asertywność
Czym jest asertywność? Prawa asertywności, przekonania wspierające i ograniczające asertywność, asertywny monolog wewnętrzny. Budowanie poczucia własnej wartości, asertywne prezentowanie opinii, wyrażanie i przyjmowanie krytyki, wyrażanie i przyjmowanie pochwał.
Współpraca w zespole
Zespół terapeutyczny - uczestnicy procesu leczenia, komunikacja w zespole i przepływ informacji, umiejętność pracy w grupie. Role w zespole. Model pracy zespołowej według Patrick Lencioni’ego.
Rozwiązywanie konfliktów
Definicja konfliktu i jego struktura, cykl konfliktu, fazy i dynamika. Metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Indywidulane style rozwiązywania konfliktów, negocjacje i mediacje jako sposoby rozwiązywania konfliktów, myślenie typu wygrana-wygrana.
Trudne rozmowy z pacjentem
Typologia pacjentów, interpretacja i zrozumienie motywów zachowań pacjentów
Moc, waga słów i gestów. Uważność i identyfikacja potrzeb pacjenta oraz gotowości przyjęcia pełnej informacji. Dostosowywanie formy i treści komunikatu do odbiorcy, zarządzanie emocjami własnymi i pacjenta. Model przekazywania informacji zwrotnej.
Trudne rozmowy z rodziną pacjenta
Rola wsparcia i edukacji rodziny w procesie leczenia. Określenie zachowań lekarza wyrażających szacunek wobec chorego i jego bliskich. Reakcje emocjonalne rodzin pacjentów i sposoby radzenia sobie z nimi, budowanie klimatu zaufania w kontakcie z rodziną pacjenta
Budowanie autorytetu w relacji opartej na zaufaniu
Autorytet, mentor - o postawach lekarzy, mistrzów i potrzebie poszukiwania, czerpania z dobrych wzorców, samokształcenie oraz wartość ciągłego rozwoju i samodoskonalenia w obszarze moralnym i intelektualnym. Wyzwania, bariery i ograniczenia współczesnego lekarza. Autorytet lekarza w dobie internetu, dostęp do wiedzy, powszechność źródeł informacji (e-pacjent, e-zdrowie, e-lekarz).
Budowanie relacji z pacjentem dla lekarzy pierwszego kontaktu
Jaki model relacji z pacjentem jest skuteczny? Jaki model jest preferowany przez pacjentów? Modele relacji lekarz – pacjent – model paternalistyczny, informacyjny, oparty na wiedzy eksperckiej lekarza profesjonalisty, model interpretacyjny akcentujący znaczenie dostarczanych przez lekarza informacji, model deliberacyjny polegający na wspólnym uzgadnianiu i prowadzeniu dialogu. Asymetria w relacji lekarz- pacjent.
Zarządzanie emocjami
Czym są emocje i jaką rolę odgrywają w moim życiu - samoświadomość emocji jako podstawowa zdolność emocjonalna. Autodiagnoza poziomu inteligencji emocjonalnej. Empatia i uświadamianie sobie potrzeb i emocji innych. Komunikacja bez przemocy – konstruktywne sposoby wyrażania emocji i docierania do potrzeb.
Radzenie sobie ze stresem
Czym dla mnie jest stres? Źródła stresu. Psychofizyczne następstwa stresu, reinterpretacja sytuacji stresowych. Określenie strefy wpływu i braku wpływu i techniki radzenia sobie ze stresem. Odporność na stres – czynniki osobowościowe i życiowe, określenie indywidulanych sposobów radzenia sobie ze stresem.
Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
Stres a wypalenie zawodowe. Przyczyny wypalenia zawodowego, przebieg i fazy procesu. Profilaktyka i sposoby przeciwdziałania. Jak zadbać o swoją energię życiową. Lekarz i jego ekosystem.
Równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym
Określenie indywidulanych wartości oraz sposobów ich realizacji w pracy i w życiu prywatnym. Wyznaczanie i dążenie do celów. Odnajdywanie wewnętrznej motywacji – poznanie tego co nas motywuje do działania. Jak zadbać o równowagę w życiu osobistym i zawodowym. Praktyka uważności i wdzięczności, budowanie wsparcia społecznego.